Açık Gazete
30 Temmuz 2010  Cuma 
“Veda” filmi üzerine
METİN SÖZÜÇETİN - Efsaneleşmiş ve milletlere mal olmuş saygın tarihi kişiliklerin, içinde kendilerinin “canlandırıldığı” filmlerinin yapılmamasının daha doğru olacağını düşünüyorum. “Veda” filmini izleyince bu düşüncem pekişti. Çünkü ruh verilememiş. Doğallıklar bile yapay ve zorlama olmuş.
27-02-2010, Cumartesi
Hele o karakter Atatürk gibi sıra dışı bir kişilikse, yönetmenin de oyuncuların da işi çok zor, beğendirmek mümkün değil. O zaman da bu filme özgü olarak verilme kaygısı taşınan doğru mesajların değeri, film ile beraber sığlaşmaya yüz tutuyor ve kısırlaşıyor ne yazık ki... Kutlu yürüyüş yapanların yürütmelerini seyrediyoruz boş meydanlarda o zaman.

Bir mimiğin becerilememesi bile sırıtıyor ve filmin tamamını etkileyip, tadını kaçırıyor. Beş saatte yapılan makyajlar mükemmel olsa bile - ki değil - “ o keskin, delici ve derin bakışları” izleyiciye veremeyecekseniz ne kıymeti var birebir canlandırma amaçlı çabalarınızın? Silüet olarak oynatsaydınız daha iyiydi, en azından ironik olurdu…Lüzumsuz uzayan temalar var ama bütünlüğü kapsayacak destanlar verilememiş…

Resmi tarihin dogmatik sınırlarında kalmış olması ve birilerine bir takım mesajları verme kaygısı da alenen hissettirilince total kalite şansını yitiriyor film. Oysa kronik ön yargılı bir Ata karşıtı zaten gitmezki bu filme… Gitse de sadece içki sahnesini ve Fikriye’ye başını açtırış sahnesini dolayacaktır diline… Atatürk düşmanına film yoluyla bir şeyler öğretilemez ve iflah edilemez ki… Onu seven kitleyi hedefliyorsan o zaman da film malumun ilanı, körler sağırlar sınırında… Bilinmedik yeni bir boyut ve heyecan yok.

Peki o zaman bu filmin hedef kitlesi kim ve yapılış amacı ne ? diye sorarlar insana… Bu soruya, “mevcut siyasi gidişata gösterilen tepki oylarını toplama amaçlı temcitvari ve ticari bir rüzgar elde edebilme ihtimali” diye dürüst cevap verilmeli. O zaman da, Ata yine kullanılmış olmuyor mu? Güncel gaflet ve delaletlerden medet umulmuş olmuyor mu? Hem de asla tam yansıtılamadan. Aydın bunu yaparsa loşluğa hizmet etmiş olmuyor mu peki ? “Total kaliteli” bir gerçek aydınımız ışımayacak mı bizim? Tevazu maskeli bir popülizmin ve maddeye tahvil beklentinin peşinde olmayan, beğenilme güdüsü doymuş, şişirilmemiş, evrensel bir sanat adamımız parlamayacak mı? İçine tükürdükleri sanat yoluyla dahi ayar verilemeyecek mi kutlu yürütmeye? Koşa koşa iktidar kahvaltısında yer alarak olmuyor sanatçı duruşu. Kendinizi kullandırıp, çakma bir statüye asaleti satıyorsunuz, sıradanlaştırılmasına hizmet ediyorsunuz tutunulacak değerlerin.

Bu film de işte öyle, başından sonuna kadar, “ birileri ya beğenmezse, ya resmi tarihin dışına taşarsa” endişesi ile bir nevi “control frick” baskı altında, güya eleştiriye kalkanlı şekilde çekilmiş. Ana eleştiri bu olmalı oysa… Hür çalışılamamış. Engin bir adam ufuklardan taşırılamamış. Yazarla ve yönetmenle başlayan zorlama, oyunculara kadar yansıyor… Bu tür özensiz filmler, bilgilerle donanmış tahayyül gücüne dayalı imajları deforme ediyor anca… Al sana karşı mihraklara sakız…

Ya da, Atatürk karakteri başlı başına zor bir karakter ve nasıl yansıtılacağı kotarılamıyor. Yabancı yapımcıların bu işe yıllardır bir türlü soyunamamasının temel sebebi de bu olmalı. Can Dündar’ın Mustafa’sı zaten başlı başına güdümlü görünümdeydi, Zülfü Livaneli’nin Veda’sı da ona cevap kaygısıyla yapılmış ve o kaygının gölgesinde kalmış içi doldurulamamış bir rövanş görünümünde. Doğal olsun düşüncesi doğallığı deforme etmiş. İnsani yönleri yansıtılsın şartlanması gerçek kişiliği gölgede bırakmış. Buna bir Atatürk filmi demek için senaryo yavan kalmış. Bu mudur o dopdolu hayattan yansıtılabilecekler? Niye yaptın bu filmi Zülfü hocam? Niye ona yakışacak bir destanı taşıyamadın beyaz perdeye? Yapılan onun hayatından kesit desen değil, özlenen Atatürk’ü özleyenlere vermek desen o da değil. Bir Atatürk filmi hiç değil. Tüketmeye teşne ortamlarda cevher tavında dövülmezse öğütülür ve tüketilir. Tüketiciler de her zaman aportta…

Duygusal anlamda etkilenmedim diyemem, ama etkilenmem filmden dolayı olmadı, yaşadığı acılar ve ölümü sarsıcı. Zaten filmi çarpıcı yapmak için de bu sahneler direk kullanılmış. Hepimizin bildiği vasıflarının ve gerek kendi ettiği gerekse onun için edilmiş ezberlenmiş kelamların filme katık edilmesi, “yeni bir şeyler göreceğim” bekleyişini törpülemiş ve işlenmeye çalışılan “Atatürk’ün insani yönü” temasını beslememiş… Kısacası doğallık zorlanmış. Çıkan sonuç, “ ölümlü Atatürk !”

Atatürk’ün bıyık altından gülüşüne, intikam hırsıyla dolu bir bakışına aşina değiliz, bunun verilmeye çalışılması bir farklılık, ama o zaman, nerde kişiliğini yansıtan o derin anlamlı bakışlar diye de arıyorsunuz gayri ihtiyari… Bulmanız mümkün değil. O zaman olmamış Veda… Varsın olmasın Veda… Filmin ismi bile temayla örtüşmüyor.

Film özetle, resmi tarih olarak bildiklerimizin üzerine dar kurgular yapılarak kotarılmış. Tabulaştırmama çabası ile değerini verme gereği arasına sıkışılmış. Profosyonel bir yönetmenlik ve harikalar yaratan oyuncular gibi bir tad ne yazık ki alamadım. En iyi oynananlar çocuk Atatürk ve delikanlı Atatürk rolleri, bir de Fikriye... Kostümler abartısız. Bazı aksiyon sahneleri batılı emsallerinin yanında çok basit kalmış, böylesine bir filmin çapını etkilemiş ve filmin içeriğine yakışmamış. Demek ki her babayiğidin harcı değil Atatürk’ü yansıtabilmek… İyi niyet yetmiyor…

Metin Sözüçetin 27.02.2010









YORUMLAR
Son 18 Yorum
uğurtan can yaşar | 07-04-2010 16:57:16
bencede çok güzel bir filmdi kim ne derse desin can dündarın filiminden daha üstündür
AYŞEGÜL  TÜRKER | 14-03-2010 17:40:31
SÜPER FİLMDİ KİM NE DERSE DESİN YÜREĞİNE SAĞLIK ZÜLFÜ LİVANELİ OYNAYANLARA BAŞARILAR SEVGİLER HERKESİ KUTLARIM
Handan gülerman | 11-03-2010 17:45:19
Bir Atatürk filmi, mutlaka Kurtuluş Savaşı’nı yansıtmalıdır. Bunun için o filmin savaş filmi de olması gerekmez. Tek bir mekanda bile çekilebilir. Önemli olan o olağanüstü milli mücadele ruhunu yaşatabilmektir. Yazık, Liveneli’nin filmi Annesiyle, Fikriye ve Latife Hanımla pembe dizi olmuş. Aşkı Memnu ‘mu çekiyorsunuz? Birkaç bilgi kırıntısını genelleyerek Atatürk’ün evinin içini, özel ilişkilerini ne cüretle yeni nesillere bu şekilde yansıtabilirsiniz. Atatürk’ün ve diğer karakterlerin kişilik
Salim BULUT | 08-03-2010 10:47:18
Büyük Atamızın hayatı ancak bu kadar basite indirilebilirmiş.BRAVO(!).Bu her neyse hayatı da denemez ya.
can  kan | 07-03-2010 23:00:41
beğenemedim üzgünüm zülfücüğüm atamız daha süper bi adam senin makyajlarına ihtiyacı yok
ödül  Gencer | 07-03-2010 18:42:49
kesinlikle katılıyorum. Bende salondan çıkan birçok kişinin gözlerinin yaşlı olduğunu gördüm. Ayrıca duyduğum yorumların da büyük bir çoğunluğu olumluydu. Bence başarılı bir filmdi. Livaneli'yi kutluyorum..
ilayda ekmekcioğlu | 07-03-2010 17:19:16
bence harika bir film o kadar güzel bir senaryo yazmış ki zülfü livaneli hayran kaldım bazı yerlerde kendimi tutamadım yani o yüzden filme hayran kaldım tebrikler zülfü livaneli,sinan tuzcu,salih bozok ve özge özpirinçci
Misafir | 06-03-2010 21:58:08
Biz de öğrencilerimizi götürdük bu filme ama ne yalan söyleyeyim çok da yansıtabildiğini sanmıyorum,bence Atatürk'ü anlatmak her babayiğidin harcı değil..Zaten görsel olarak da Atamıza benzeyen bir hali yoktu..
sema hünerlice | 06-03-2010 17:53:08
Tam bir hayal kırıklığı bir milletin böyle büyük bir kahramanı var ama onu anlatcak bir film dahi yapılamıyor bu tarih amerikada olsa adamlar ne filmler yapar Atatürkün yoktan var ettiği bu ülkede o olmasa onun bunun nesli olacaktı ama bunu ne dar görüşlü kesin nede aydın tabir ettiğimiz insanlar anlamıyorfilmde anlatılcak o kadar kahramanlık destan hikeyesi var ken baş örtüsüne takılmışlar
mehmet çilsal | 05-03-2010 10:46:39
VEDA FİLMİ ÜZERİNE BİR YORUM DAHA Filmi 11 yaşındaki oğlumla izledim.Çıkışta,tam soracaktım ki,"baba nasıl buldun?"diye erken davranıp önce o sordu.Onun düşüncelerinin daha önemli olduğuna ikna olunca,ilk söylediği; "beğendim ama..." oldu.Yürüyerek eve gidiyorduk.Tatminsizlikten olsa gerek,eve varana kadar kendince(bir çocuk gözüyle)eleştirilerini sıraladı. Hiçbir çocuğun,başkasının yaptığı bir yaramazlık suçunu üzerine almayacağı;aksine,suçu başkasının üzerine atacağı için,falakaya yol açan sa
Serdal BAKAR | 03-03-2010 20:53:54
Sizin yorumlarınıza katılmamak mümkün değil. Ben filmi sonuna kadar seyredemedim ve salonu terkettim. Saygılarımla.
Mürşit Dalçam | 02-03-2010 11:43:35
Yorum yok!!!! Çünkü biz ne desek boş, cahiliz, anlamayız!!! O zaman, bilenler ne diyor bir bakalım. http://www.hurriyet.com.tr/kultur-sanat/haber/13975886.asp
Ali Topal | 28-02-2010 17:46:40
Yukarıda eleştiri yaptığını zanneden zat-ı muhtereme katılmıyorum; tek doğru söylediği şey Tarihi kişilklerin filminin yapılmasının zor oldugudur. Livaneli de bunu bilerek bu işe Salih Bozok'uın anılarından girdi zaten. Filmin Müzikleri muhteşemdi görüntü ve oyuncularda öyle. Sadece isimlerini yüzlerini pek duymadıgımız genç oyuncular ile çalışılmış bu bile livaneli nin cesaretini yansıtıyor. Ben ömrümde ilk defa bir filmin alkışlandığını gördüm.
Yıldız Hacıoğlu | 28-02-2010 11:16:27
filmden sonra benim aklıma adeta Atatürk,milli duygu, dini duyguyu yok etmek üzerine hazırlanmış bir senaryo ve oynanan roller
kübra m.. | 28-02-2010 01:03:16
bende çok beğendim filmi ayrıca çokta benzetilmişti..tıpkısı olamazki sonuçta bu bi film kimse Atatürkün bakışlarının aynısını beklemiyor bekleyemezde..gözümüz yaşlı çıktık ve filmede bütün grup hayran kaldık.Livaneliyi kutluyoruz..
Filiz Kastar | 28-02-2010 00:45:24
son zamanlarda seyrettiğim en iyi film olduğunu düşünüyorum herkez seyretmeli eleştirilerinizi haksız ve yersiz buluyorum. filmden çıkan herkezin benimle aynı düşüncede olduğuna eminim yüz ifadeleri ve tepkileri beni doğruluyordu. biraz saygı lütfen sizler için zor olsa da...
Kader Dolunay | 27-02-2010 22:55:56
Kardesim elestirmek kolay. Oturda sen yap bir filim gorelim. Kiskancliklarinizi birakin da objektif olmaya calisin...Hodri meydan. Galaya gideydin de goreydin beyim. Biz takdirden cok tekdiri biliriz...yada tekbiri...
tolga han | 27-02-2010 19:52:13
Sinema çıkışındaki türkiye nin her yerinden insanların yüz ifadelerini gördünüz mü hiç? sırf eleştiri olsun diye saçmalamışsınız bence. tamam eleştirmen olabilirsiniz ancak başarılı olan bir esere de saygılı olun...