Ahmet Meter

Seb-i Arus’ un 737.yili idi, yani, Hazreti MEVLANA’ nin ”sevgili’ye kavusmak” diye adlandirdigi, sonsuz aleme geçtigi gün, ne Konya’ daki törene gidebildim, ne de Istanbul’ daki Galata Mevlevihanesi’ ne. 17 Aralik 2010 aksami saat19 da baslayan bir konsere gittim. Saz sanatçisi, Kanun sazinin en büyük isimlerinden olan Saygideger Ahmet METER’ in Yerebatan Sarnici’ndaki konserine gittim. Zaman- Tarih-Mekan- Müzik-Insan-Sanatçi birliginin ve birakilan izlerin muhtesemligine taniklik ettim, hem konseri dinledim, dinlerken Bizans zamanini hayal etmeye çabaladim, sütunlar arasindan kendime güzel bir yer seçtim, sanatçiyi dikkatle izledim.
Ve düsündüm, yeryüzünde kültür-sanat adina ne kadar sansli bir ülkede yasadigimizi düsündüm. Bu konuda yalniz degildim, Hintli turistler de bizim müzigimizin ve sanatçimizin farkimiza varmislar, konseri ilgiyle dinliyorlardi, Japon turistler sayica daha çoktu, üstelik Ahmet METER’ in onlarca fotografini çekiyorlardi, flash kullanmadan ve sessizce…

Bence Japonlar çok ileri görüslü insanlar ve çok çaliskanlar, henüz 3 yasindayken ilkokula baslayip, hayati doyasiya yasayip, seyahat ederek ögrenmeyi ve fotograf çekerek belgelemeyi, tarihe delil birakarak, yeryüzü kültürlerine hizmet etmeyi mi amaçliyorlar acaba? Japonya’da bir sanatçinin vefatinin ardindan, varislerine ödenen maddi telif hakki süresi 25 yil sürüyormus, biz de ise 70 yil. Bu da kültürler arasi bir fark olsa gerek, düsünmeye deger bence.
1958 yilinda Izmir’ de dünyaya gelen, Kanun Efsane’si Ahmet METER, Udi Ali METER’ in ogludur, ve kendisi de müzisyen iki ogul sahibidir. Tanburun Efsanesi, Tanburi CEMIL BEY’in icrasindan son derece etkilenmis, O’nun sönmeyen atesi ve isigiyla müzige gönül vermis, müzigimizi ve müzikseverleri Kanunu’yla aydinlatmaya devam ediyor.
72 telli sazdan, çikarttigi seslerin sayisi bir orkestraya bedel. Ali EKBER ÇIÇEK Üstadi, tek baglamasiyla çalarak ”Haydar Haydar” türküsünü söyledigini, radyodan dinleyen bir Avustralya’li Müzikolog, yanindakilere sormus, ”-Su anda kaç enstrüman eslik ediyor, Ozan’a? – Tek saz, cevabini duydugunda ise saskinlik içinde kalmis. Yurt disinda, seminerler vermesi için davet edildigini ve gittiginde Ülkesini ve Müzigini dogru tanittigi için çok mutlu oldugunu söylemisti bana Ali Ekber ÇIÇEK. Benzer cümleleri Ahmet METER için de duydum, Hintli bir müzisyenden. 1989 da Amerika’ da birlikte konserler verdigi, tanburda bir ekol yaratarak ”NECDET YASAR EKOLÜ ” diye anilan, efsane sanatçi Necdet YASAR ile yurt disinda kiymeti bilinen sanatçilarimizdan olan Ahmet METER, Yerebatan Sarnici’ ni müzigiyle isitti, kendisine sunulan alkislar ise, Bizans mimari sitili olan , iyon, korint, dor baslikli sütunlarda kaldi.
Hazreti Muhammed Peygamber’ in 37. kusaktan torunu olan, Ud icra tarihinin en büyük isimlerinden, Serif Muhiddin TARGAN’ in, New York’ ta 8 yil yasadigi süre içinde verdigi Ud ve Viyolensel resitalleri birer sanat hadisesi olarak degerlendirilmisti, TARGAN’ in Udunu, PAGANINI’ nin kemanina es gösterdiler,yine Udunun SEGOVIA’nin Gitarda ulastigi çizgiyi astigini belirttiler. Kanun virtüözü Ahmet METER, benzer ustalikla icra ediyor Serif Muhittin TARGAN’ in ”Kapris” ini,
”AREL EKOLÜ” denilen bir kültürel ve sanatsal miras birakan, Hüseyin Sadeddin AREL’in ”Zillerle raks eden kiz” isimli Buselik semaisini, kendi Hicaz saz semaisini ve bir çok eseri yorumluyor, yüreginin kanunuyla…
Buselik makami, kuvvet ve baris duygusu verir, akil hastaliklarina etkili oldugu da söylenir. Hicaz makami, düsük nabiz atimini yükseltir, zehirlerin atilmasina da yardimci olur, derler, bin yil önce baslayan, musiki makamlari ile tedavi uygulamasinda, Edirne’ deki ödüllü müzeyi de görmenizi isterim dogrusu, insan ve müzik, yol gösterecek güzelliklere…

Istanbul’ daki en büyük kapali sarniç olan Yerebatan Sarnici’ nda, Kanun’un sesini Ahmet METER yorumuyla dinlemek, bir medeniyete, bir müzige, bir müzisyene taniklik etmek demektir. Çaginin geleneklerine uyarak Farsça söyledigi siirlerinde ilahi aski terennüm etmis olan hazreti MEVLANA’ nin Seb-i Arus gecesinde, bizler, Türk, Hint, Japon ve benim bilmedigim belki baska ülkelerden, sehirlerden gelen insanlarla birlikte, Müzik için, Kanuni Ahmet METER için geldik, Imparator I.Jüstinyen tarafindan, civardaki saraylara su saglamak için yaptirilan Yerebatan Sarnicina… Müzigin, Sanatin, Sanatçinin farkinda olmak istedik kendi huzurumuz için, kendi gelismemiz için.
Baslarini devekusu gibi kuma gömmek istemeyenlere, iki sütunun altinda kaide olarak kullanilan iki medusa basi gibi suda durmak istemeyenlere, görmezden gelmek istemeyenlere , kültür-sanati yasatmak isteyenlere, bu satirlardan seslenmek istiyorum, yeni yil hediyesi olarak bir haber vermek istiyorum, 21 Ocak 2011 de saat 19 da yine ayni mekanda, zemin alani 9800 metrekare olan Yerebatan Sarnici’nin bir kösesinde, müzikseverlerin tanikliginda Ahmet METER’ in KANUN RESITALI var…Ali UFKI BEY’ in besteledigi, sözleri Sultan III. Murad Han’a ait olan, ”Uyan ey gözlerim gafletten uyan ” sarkisini çalar mi acaba, ITRI’ nin Segah Ayini ve Salat-i Ümmiye yorumunu dinler miyiz acaba diye düslüyorum…belki su damlalari, belki rüzgarlar, belki de kuslar söyler bu dilegimi diye diliyorum…

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.