Almanya’da sanat ve İslam tartışması

Almanya’da sanat ve İslam tartışması

0
PAYLAŞ

Operanın son sahnesinde başkahraman Muhammed Peygamber, İsa Peygamber, Buda ve Yunan deniz tanrısı Poseidon kesik başlarıyla beliriyordu. Berlin’in saygın sanat kurumlarından Deutsche Oper, Idomeneo’nun sahneye konulmasının hesap edilemez riskler taşıdığını savundu.

Sueddeutsche Zeitung gazetesi, Mozart operasının sergilenmesinin iptal edilmesi kararının ”İslam korkusu”ndan kaynaklandığı görüşünü savunarak şu yorumu yaptı:

”Sanatsal özgürlük duyarlılık nedeniyle değil, korku nedeniyle sınırlandırılıyor. Eğer ince ayrıntılara ilişkin tartışmalar için alan kalmazsa fanatikler ve terörizm kazanacaktır. Bu teröristlerce yapılan bir hareket değil. Bu aydın ama korku içindeki insanların kendi kendilerine yaptıkları bir şey.”

Avusturya’da yayımlanan Die Presse gazetesi de, operayı sahneden kaldırma kararını oto sansür hareketi olarak gördü. Gazete, Deutsche Oper’in yöneticisi Kirsten Harms’ın ciddi şekilde eleştirildiğini şöyle aktardı:

”Eleştirilmeyi hak ediyor. Operayı iptal etmek çılgınlık. Yaptığı saçmalık. Artık diyalog konusunda çok gayretli olan kilise yetkilileri, solcu politikacılar ve çok kültürlülük savunucuları bile İslam ile Batı arasındaki sözde diyalog konusunda gerçeği görmüş. Bu diyalogun İslamın temsilcilerinin Batı’ya nelerin yazılıp çizileceğini ve oynanacağını söyledikleri bir entelektüel bir şantaj oyununu fark etmeye başlamış olabilirler.”

Danimarka’da yayımlanan Berlingske Tidende gazetesi de, konuyu ”Almanlar operaya teslim oldu” başlıklı yazısıyla değerlendirdi. Olayın Muhammed peygamber karikatürleri krizinin, doğrudan karikatürler nedeniyle yaşanmadığını gösterdiğini savunan gazete, kararı rahatsız edici bulduğunu vurgulayarak, “Daha kötüsü de, operanın kararının Avrupa ülkelerinde bir emsal teşkil etmesi olur. Bu olamaz, çünkü o zaman Avrupa, Avrupa olamaz” diye yazdı.

FOTOĞRAF: Deutsche Oper’in yöneticisi Kirsten Harms “sansürcü” olarak eleştiriliyor…

BİR CEVAP BIRAK