İtalyan Komünist Partisi’nin labirentlerinde

Gramşçi’nin “Hapihane Defterleri” , İtalyan Komünist Partisi ‘nin (Pcı) zirvesindeki yöneticilerin toplantı tutanakları ve özel notları , 15 ekim 1969 tarihli siyah beyaz bir fotoğraf karesinde belgelenen Milano’da hayat pahalılığına karşı gidilen genel grev, Pcı’nın propaganda filmleri…

Roma, Livorno ve Cenova’nın ardından İtalyan Komünist Partisi’nin tarihine ışık tutan sergi, Milano’da Bovisa Trienali’nde ziyarete açıldı.

Gramşçi Vakfı ile Çeşpe ve Elio Quercioli Vakfı’nın arşivinden derlenen belgelerle hazırlanan “Avanti Popolo; İl Pcı nella storia d’İtalia” başlıklı sergi, tarihi fotoğraflar, yazılı ve görsel belgelerin izinde İtalyan Komünist Partisi’nin yetmiş yıllık öyküsüne ışık tutuyor.

Eski fabrikalar ve atölyelerin sanat galerilerine dönüştürüldüğü Bovisa’da restore edilen bir mandırada düzenlenen sergi, temeli Gramşçi’nin girişimiyle Livorno’da 1921 yılında atılan Pcı’nın 1991’de Rimini’de noktalanan çalkantılı siyasi mücadelesinden kesitler sunarken, izleyiciye bu siyasi oluşumun İtalya’nın tarihinde üstlendiği önemli rolü anımsatmayı çabalıyor.

Siyaset ve sanatın kesiştiği politik içerikli bu serginin ana malzemesi Gramşçi, Çeşpe ve Elio Quercioli Vakfı’nın arşivlerinden çıkan belgelerden derlense de partinin yayın orgni L’Ünità gazetesi arşivi, Meslek Odaları ve Cgıl sendikasının arşivleri de bugüne dek günışığına çıkmayan ve hiçbir yerde yayımlanmayan yeni belgelerle “Avanti Popolo” sergisine malzeme sağladı.

Bovisa Trienali’nde izleyiciyi artık hayatta olmayan İtalyan Komünist Partisi’nin dünyasında yolculuğa çıkaran bu sergide Rai ile İstituto Luce’nin arşivlerinde sağlanan belgesel içerikli filmlerin de bir dönemin tarihine tanıklık ettiğini görüyoruz.

Bovisa’da geçmişte mandıra olarak işlev gören mekanın geniş salonlarında çıkılan bu tarihi yolculuk sergi izleyicisini interaktif bir sergiyle başbaşa bırakıyor. Ana sergi mekanının merkezinde akan
bantta İtalyan Komünist Partisi’nin odağında olduğu bir dizi siyasi olay, Çizme’nin tarihi ve o dönemin uluslararası bağlantılarına göndermeler yapılarak aktarılıyor.

Multimedya teknolojilerinden yararlanılarak hazırlanan “Avanti Popolo”, tarihi belgelerin modern sergileme teknikleri aracılığıyla tanıtıldığı görsel bir öyküye dönüşüyor. Multimedya teknikleri temel alınarak hazırlanan altı panoda 1921-1943, 1943-48 ve Pcı’nın dağıldığı 1991’e kadar olan üç ana süreçte dokunulabilen dev ekranlar karşısında siyasi tarihin labirentlerinde geziyoruz. Siyah beyaz fotoğraflarda artık birer belgeye dönüşen görüntüler, video filmleri, dönemin gazetelerinde yayımlanan haberler, afişler, broşürler dev ekranlarda akıyor.

Bir başka grup ekranda ise Pcı’nın geçmişinde iz bırakan kadın hareketi, Direnişçiler’in mücadelesi, L’Ünità’nin unutulmaz şenlikleri, Milano, Roma gibi büyük kentlerde düzenlenen kitlesel siyasi gösterilere yer veriliyor. Daha hafif bir tempoyla kayan bu görüntüler, izleyicinin belleğinde arkeolojik bir kazı yapmasına olanak tanıyor.

“Avanti Popolo’daki en önemli belge hiç şüphesiz İtalyan Komünist Partisi’nin kurucusu Antonio Gramşçi’nin dijital ortamda düzenlenerek sergilenen “Hapishane Defterleri”.

Serginin Milano durağında Pcı’nın Lombardiya bölgesinin başkenti olan kentte üstlendiği işlev ve Milanolu komünistlerin partiye katkısı ise Bocconi Üniversitesi Ekonomi Tarihi profesörü Edoardo Borruso’nun kuratörlüğünde özel bir bölümde aktarılıyor. Milano’daki işçi sınıfı ve hareketi, fabrikaları, siyasi gösterileri, kuzeyin başkentinin sosyal dokusu, dönemin aydınlarının tanıklıkları ve düşüncelerinin anlatıldığı ‘öteki’ bir Milano’yla karşikarşıya kalıyoruz. Albe Steiner’in kaleminden çıkan ve Pcı için hazırladığı eskizler ve grafik ürünlerin de bu bölüme farklıboyutta bir katkı yaptığını söyleyebilirim

aslikayabal@hotmail.co
AYRINTILI BİLGİ İÇİN:
http://ilpcinellastoriaditalia.it/
www.fondazionegramsci.org

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

seven + 13 =