Viyana’dan sonbahar esintileri (I): Klimt rüzgarı

Viyana’dan sonbahar esintileri (I): Klimt rüzgarı

0
PAYLAŞ

Her yerde Klımt’in afişleri, müzelerde adeta bir Klımt yarışı sürüyor. 1800 lü yılların sonlarından, 1900 lere geçişte, Viyana’da resim sanatı, büyük bir gelişim gösteriyor. Viyana ile özdeşleşen ressamlar, Gustav Klımt ve Egon Schile çevresinde toplanıyor. Viyana’ daki resim sanatının, bu günlere ulaşan çizgisinde, kent de sanatçılarına sahip çıkıyor. Çalkantılı yılların, aykırı kişilerinin, resim sanatına yansıyan ürünleri. Bir döneme adeta damga vuruyor. İç dünyalarının zenginliği, karmaşası, renklerin coşkusu ile sizi kendi dünyalarının içine çekiyor.

Dört yıl önce, Viyana’ya ilk geldiğimde, Albertina Müzesi’ni gezmiştim. Her yıl, yeni bir müze eklenerek, ekim ayındaki sergileri izlemeye çalışıyorum. İkinci yıl, Bank Austria Kunstforum. Geçen yıl Leopold Müzesi ve bu yıl da Belvedere Sarayı.

1862-1918 yıllarında yaşayan Gustav Klımt ile ilgili en önemli sergi, Belvedere Sarayı’nda. Klmt’in doğumunun yüz ellinci yılı nedeniyle, jübilesini yapıyor. Klımt’ın ailesindeki ressamlar, Monet’den, Kolomon’dan, Kokoschka’ ya, bu anma da, Klımt’ı yalnız bırakmıyorlar. Daha bir çok sanatçının resimleri sergide,1900 lere geçişi sergiliyor. Burada asıl önemli olan da, ya da bir başka deyişle, adeta Klımt ile adı birlikte anılan, özdeşleşen Egon Schiele’nin resimleri büyük yer tutuyor.

Egon Schıele’nin resimleri ile geçen yıl Leopold Müzesi’n deki sergi ile tanışmıştım. 1890-1918 yılları arasında yaşayan Egon Schiele’nin bu kadar kısa bir döneme, bu kadar çarpıcı resimleri nasıl yetiştirmiş olduğuna şaşırmıştım. Hızlı,renkli, aykırı, kabına sığamayan bu insanın, iç dünyasında nelerin geçtiğini, hangi fırtınaların koptuğunu adeta bir kasırgaya dönüştüğünü, resimlerini izlerken yaşar gibi oluyorum.

Viyana ile Klımt ve Schile. 1900’lerin başı. Özdeşleşen iki insan ve bir kent. Leopold Müzesi, Belvedere deki serginin gerisine düşmüyor tabıi ki. Schile ve Klımt sergisi de, bir dönemi belgeliyor. 1868-1918 yıllarında yaşayan Kolomon Monster, 1860-1917 yıllarında yaşayan Ernst Stöhr, bu dönemle birlikte değerlendirilen,en uzun yaşayan, dönemin tanığı (1886-1980) Kokoschka’nın, başka resimlerini de bu sergi bütünlüğü içinde izleyebilirsiniz.

Klımt’ın resimlerine yer veren, döneme saygı ve vefa örneği kentte başka sergiler de var. Onları da görmeye çalışacağım. Klımt sergilerinin yer aldığı müzelerde de başka sergiler de var. Bir müzeye girdiğinizde en az yarım gününüzü, bu sergilere ayırmanız gerekiyor. Değişik ülkelerden gelen insanlar, orada dünya vatandaşlığını sergiliyorlar. Gözüme çarpan ise, 10 yaş altı çocuk grupları, gençler toplu olarak hocaları ile gelmişler ,sergiyi gezerken onları bir köşede küçük toplantılar halinde, değerlendirmeler yaptıklarını görmek ,insanın geleceğe bakışını olumlu etkiliyor. Sergileri gezerken yorulduğunuzda yemek arası verebilirsiniz, ya da kahve molası, hatta bir kaç bardak şarap da bu gezintiye ayrı bir renk katabilir.

Viyana ya geldiğimde, son günü olduğu için yetişemediğim, Gustav Klımt ile ilgili bir başka etkinlikte vardı. Künstlerhaus de ki, Gerald Gratzer’in müziği ile, ‘Gustav Klımt Das Musical’. Bu müzikal’in, DVD sini de yapmışlar hemen. Dönüşte, DVD den seyredeceğiz artık.

Gustav Klımt ile ilgili hediyelik eşyalar ise, tekstilden kitaba, kibrit kutusunda bardak altlıklarını, küçük mücevher kutularından takvimlere, kalemden defterlere, büyük bir çeşitlilik içinde, adeta bir yan sanayi geliştirmiş. Kartlar, albümler, afişler, değişik ebat ve boylarda. Ama bence en kalıcı olan, özenle hazırlanmış, çok iyi bir baskı kalitesi ile sergi katalogları, eğer bu sergiyi geziyorsanız, Türkiye ye döndüğünüzde ve yıllar sonra da, sizi bu sergiyi tekrar gezdirecek şekilde, güzel bir anı olarak da kütüphanenizde yer alabilir.

Viyana da ki sonbahar esintilerini sürdüreceğiz. Gelecek hafta da, sizlerle bir konserler gezisine çıkacağız. Bize katılmak ister misiniz ?

______________________

* 15.10.2012. Viyana. ismail.bayer1@yahoo.com.
.

PAYLAŞ
Önceki makaleİmza vermiyorum!
Sonraki makaleVay high one why?

BİR CEVAP BIRAK