Yavru vatanda anket savaşları

Yavru vatanda anket savaşları

0
PAYLAŞ

Ankara destekli ÖRP Genel Başkanı ve KKTC Dışişleri Bakanı Turgay Avcı’nın eski düşmanı, yeni can dostu (ÖRP sözcüsü bile Kıbrıslı gazetesinde köşe yazarlığı yapmaktadır) Kıbrıslı gazetesinin KKTC’de faaliyet gösteren KADEM araştırma şirketinin yapmış olduğu sosyal ve siyasi eğilimler araştırmasına yönelik ağır ithamlar içeren iddiaları ile yavru vatanda anket savaşları yaşanmaya başladı.


Bir gazetenin bir araştırma şirketine savaş açması ve ağır ithamlar ile suçlamasını anlamak oldukça zor. Herkes kendi işini yapmalı ve sonunda yapılan işlerin başarılı olup olmadığı değerlendirilmeli diye düşünmek gerekirken, bir gazete, araştırma şirketine akıl öğretmeye kalkıyor. Nedenini aşağıda açıklayacağım.


Bu anket savaşının ardında, Kıbrıslı gazetesinin adı sanı hiç duyulmamış ve mevcut olmayan bir şirketin (gazete de bu şirket isminin sahte olduğunu kabul etti, fakat Türkiye kökenli AKP’ye yakın önemli bir araştırma şirketi olduğu ve sonuçları manipüle etmediği için de ismini vermek istemediği kulislerde konuşuluyor) anketini yayınladığının ortaya çıkması bir yana, iki anket arasındaki farklar çok dikkat çekici.


Kıbrıslı gazetesinin yayınladığı ankette Kararsız ve Karma oylar toplamı %49.5, iktidar partisi ve Başbakan Soyer liderliğindeki CTP % 22.9, ana muhalefet partisi UBP % 15.4 ve Ankara destekli ve Turgay Avcı liderliğindeki ÖRP % 6 olarak bulgulanmış. Bu rakamlar, kararsız oylar ve karmalar eşit olarak dağıtıldığında (genellikle siyasal tutum araştırmalarında böyle yapılır) CTP % 46, UBP % 31 ve ÖRP % 12 oranlarına ulaşıyor. CTP % 46 ve ÖRP % 12, ha ha ha. Bir siyaset bilimci olarak ilan ediyorum, bu bir şaka olmalı.


KKTC’de geniş yankı uyandıran KADEM’in anketinde (kararsızlar dağıtılmış halde) ana muhalefet partisi UBP % 40.5 bulgulanmış. Kıbrıslı gazetesinde yayımlanan ankette bu oran % 31 ve aradaki fark yaklaşık % 10. Aynı araştırmada iktidar partisi CTP oy oranı 30.3 ve Kıbrıslı gazetesindeki rakam ise %46. Aradaki fark, % 16. Demek ki, UBP ve CTP arasında % 25’den çok bir fark ortaya çıkmış. KADEM araştırmasında ÖRP % 4.2 iken, 4 milletvekili ile 3 Bakanlık sahibi olmasına karşın iktidarın küçücük ortağı ÖRP sözcüsünün köşe yazarlığı yaptığı Kıbrıslı gazetesinde yayımlanan ankette ÖRP 3 katına çıkarılmış ve % 12 olarak gösterilmiş. 


Kıbrıslı gazetesinin anketinin uçurma bir anket olduğu anlaşılıyor, çünkü bu anketi yaptığını iddia eden şirket, gerçek ismini vermek istememiş. Bu şirketin Türkiye’deki önemli bir kamuoyu araştırma şirketi olduğunu tahmin ediyoruz. Sonuçların manipüle edilmesi nedeniyle isminin kullanılmasını istememiş. Peki, iktidarın küçücük ortağı ve Ankara destekli ÖRP sözcüsünün köşe yazarlığı yaptığı Kıbrıslı gazetesi, böyle bir yanlışı neden yapmış olabilir ? Yüz milyarlarca liralık Hükümet reklamları ile bağlantısı olabilir mi? Hükümetin son bir-buçuk yılda basın kuruluşlarına dağıttığı reklam tutarlarının inanılmaz tablosunu Afrika gazetesi yayınladı. Bu gazeteden aktarma yapalım :


“Reklam pastasındaki en büyük pay, Ferdi Sabit Soyer’in ve Ahmet Uzun’un basındaki tetikçisi (Kıbrıslı Gazetesi yöneticisi) Doğan Harman’ın: Bir-buçuk yılda 420 milyar… Aynı süre içinde iktidar yanlısı yayınlar yapan Halkın Sesi’ne 380 milyar ödenmiş. Reklam pastasındaki ikinci büyük payı haftalık “Cyprus Dialogue” gazetesinin sahibi Reşat Akar almış: 400 milyar! CTP yönetimi Hasan Erçakıca’nın oğlunun şirketi “Free Birds Ltd.”ye de iyi para akıtılmış: 171 milyar!” KKTC’de en çok satan ve etkili olan Kıbrıs ve Yeni Volkan gazetesinin reklam payları ise oldukça düşük. Bu durum, iktidarın borazanlığını yapmamaları ile ilişkilendiriliyor.


Anket savaşlarının ardında, devletten alınan yüzmilyarlarca milyarlık reklam geliri bulunduğu iddiası çok dikkat çekici. Hükümet, yandaş medyayı maaşa bağlamış. Daha da öteye giderek, parti sözcülerini yandaş medyaya yerleştirmiş. % 4 oy alacağı şüpheli olan ÖRP, % 12 oy alacak gibi gösteriliyor. % 40’larda oy alacağı kesin olan UBP, aşağılara çekiliyor ve UBP’nin ardına düştüğü kesinleşen CTP oylarına % 16 ekleme yapılarak birinci parti gibi gösteriliyor. Bu anketi yapan şirket, utanmasa, kendi ismini yazardı. İleride bu tanınmış şirketin ismini yazacağım ve bayağı gümbürtü kopacak. Çünkü, Kıbrıslı gazetesinde yayımlanan bu uçurma anket, bir kamoyu araştırma şirketi için yüz karası olurdu.


KKTC’deki anket savaşlarının ardında, trilyonlarca liralık Hükümet reklamı adı altındaki keyfi kaynak dağıtımının bulunması dikkat çekici. Ancak, ortada iki anket var. Birinci anket, ismini vermekten bile çekinen bir şirketin (var olup olmadığını bilmiyoruz) iktidar partisi CTP’yi birinci parti gösteren, Ankara destekli ÖRP’ye % 12 oy bahşeden uçurma anketidir. İkinci anket ise bilimsel araştırmaları ile tanınan saygın bir kamuoyu araştırma şirketi olan KADEM’in UBP’yi %40’ın üstünde birinci parti gösteren, DP’yi % 15 üstünde tespit eden ve ÖRP’yi baraj altında çırpınır bir halde bulgulayan bilimsel anketi bulunuyor. Hangisine inanmalı ? Siz seçin.

BİR CEVAP BIRAK

one × 3 =