Dijital kitaplar

Kitabın ölümü, yıllardır önceden haber verildi, fakat onun eli kulağında ölümünün söylentisi , Mark Twain’in deyişini ödünç almak için, adamakıllı şişirildi.

TV, sinema için ölüm çanı olmadığı gibi, video da radyo starını öldürmedi, dolayısıyla, kitaplar, çağdaşlığın güçleri ile kavga etmedi. En azından şu ana kadarki hikaye budur. Fakat Amazon’un Kindle gibi dijital okuyucular, ve ekitap başlıklarının görünüşte boyun eğmez yükselişi geleneksel statükoyu tehdit ediyor.

Yayımcılar Birliğine göre, fiziksel kitapların satışları sent başına 1.1 düşerken, sadece bu yılın ilk yarısında sent başına bir şok edici 600 ile, tüketici ekitap satışları yükseldi. Dijital kitap satışlarının, geleneksel emsallerini yakalayıp geçmeden önce hala biraz yolu vardır, fakat aralık hızlı bir şekilde kapanıyor.

Yayımcılar birliğinin başkanı Richard Mollet, ekitap satışlarının düştüğünü belirten bir işaretin var olmadığını söylüyor: “ Yılbaşı dönemi boyunca hem basılı hem de ekitap satışlarında yukarıya doğru bir yükselme görmeyi umut ediyoruz, özellikle ekitaplar için insanlar Yılbaşı günü e-okuyucularının paketini açar. Yayımcılar, bu yıl Bafta adaylıklarının bile görülebileceği, deneysel ve yenilikçi ekitaplar ve ekitap uygulamalarını oluşturmada olağanüstü gelişme yapıyor. “

Yayın yapma dünyasını sallayanlar ve taşıyıcılarını biraraya getiren, son zamanlardaki GelecekKitap konferansında, tüm konuşmalar, Bloomsbury’nin Evan Schnittman’ın , “Yayımcılığın dallanıp budaklanması için Basının hayatta kalması gerekir” deyişi ile sanayinin geleceği hakkındaydı.

Fakat, yayın yapma sanayisi, değişen bir dünya ile boğuşurken, -yazarların kendileri- kitapları olmayacak olan insanlardan ne haber? Stieg Larsson, James Patterson ve Stephen Fry gibi en iyi satanlar, İngilterenin dijital kitap satışlarının patlamasına yardım ettiler ve o, artık aramızda olmayan yazarlara bile yardım ediyor.

11 yıl önce Dame Barbara Cartland öldüğü zaman, oğlu Ian McCorquodale’ın yayın için hazırladığı basılmamış 160 el yazmasını bıraktı. Ayda bir tane olmak üzere onun kitaplarını 2004’te basmaya başladı, fakat, o, bu yıl Şubat ayında onları ekitap olarak telaffuz etmeye başladı.

O, “onun yazdığı özellikle klasik aşk hikayeleri için devam eden bir ekitap devrimi vardır. Annemin dünya çapında bir okuyucu kitlesi vardır , fakat eğer siz bir sıvazlama toplumunun parçasıysanız, ekitapların niçin ideal olduğu yerdeki bir İngiliz kitapçıya kolay erişmeme ihtimaliniz vardır. O, bir milyardan fazla kitap sattı ve biz bunu bu şekilde yaparak, daha büyük bir okuyucu kitlesine bile erişebildiğini hissettik ve bir Barbara Cartland’ı yeniden canlandırmaya başlayabiliriz” diyor.

Ekitap olayından kazanıyor olan sadece ünlü yazarlar değildir. O, kendi kitabını yayınlayan yazarlar için de geçmişte ulaşamadıkları, bir okuyucu kitlesine ulaşmanın bir yoludur. Scarborough-tabanlı yazar Suzanne Marshall, ilk romanı, Değirmen Çocukları’nı, 2009’da kendi yayınladı.

Değirmen kentlerinin bir arka perdesine karşı 1830 lar süresince Yorkshire’da yerleşti, görkemli evler ve ve yasaklanmış aşk, onun kitabı mütevazi olarak sattı. Ondan sonra, geçen Nisan ayında, onun oğlu, Kindle ‘da sağlanabilir yaptı. Çünkü çevrimiçinde günde ortalama bir kitaptan tüm Ekim ayı için 1535 tane kitaba kadar sattı. Dokuz aydan az bir zamanda, o (bayan) yazar 4000 dijital kitap sattı. Amazon’un tarihsel aşk kitapları en iyi satanlar listesinde üç tane satardı. Oğlum onu nazikçe oraya koymadan önce, Kindle hakkında hiçbir şey bilmiyordum. O, kitabınızı desteklemenin harika bir yoludur ve aksi takdirde ona erişemeyecek okuyucu kitlesi için oraya koymaktır. “Okuyucular için cazibenin parçası fiyattır.”

Marshall’ın durumda ise, onun basılı kitabı £7.99 dır, oysa bir dijital kopya sadece £2.99 dır. Marshall gibi kendi kitabını kendi yayınlayan yazarlar da çevrimiçi satışlardan kazanabilir, çünkü daha az maliyetleri vardır ve her çevrimiçi satıştan sent başına 79 kazanıyor. Eğer bir yayımcı ile birlik yapmış olsaydı imtiyazlarda, daha fazla uzak olacaktı. Bazı insanlar, kendi kitabını yayınlayanlar hakkında oldukça beğenmiş olabilmesine rağmen, birçok yazar, dijital pazarın oynama sahasının bir seviyesinden daha fazlasını yaratır olduğunu hisseder, çünkü o kamuya açıktır, en iyi satanlar listesini devam ettiren büyük yayın yapma evi değildir. ” Benimkinin niçin bu kadar iyi sattığı hakkında fikrim yok, ama, o, gerçek bir ganimet oldu ve o yazmayı sürdürmem için bana güven verdi.”

Hayal ürünü olmayan başlıklar da popülerliği ispatlıyor. Ben Hatch’in son kitabı – Are We Nearly There Yet? A Family’s 8,000 Misguided Miles Round Britain in a Vauxhall Astra- Ağustos’ta ortaya çıktığı zaman, onun beklentileri yüksek değildi. 10 yaşındayden ilk kitabıydı ve kocaman bir pazarlama makinesine sahip olmayan küçük bir yayımcı ile gitmişti. O, bir basılı kitap olarak yayınlandı ve birkaç hafta sonra Kindle’da sağlanabilir yaptı, fakat iki ay içinde asıl yazarı bilinmeyenden en iyi satanlar listesinin başına geldi. “ O, oldukça yavaş bir şekilde başladı ve ondan sonra, gerçekten bir ay kadar önce Twitter üzerinde insanlara teşekkür etti. Twitter’da Kindle’ı olan çok sayıda insan olduğu görülüyor. Ve iyi bir çift geri dönüş aldıktan sonra, bu vızıltı, etrafa yayıldı ve hiçbir şey yapmadan, geçen ay İngilterede hayal ürünü olmayan kitabı en çok indirildi. Birdenbire Booker Prize kazananlar ve yekpare pazarlama takımı olan insanlar üzerine atladı, o şaşırtıcı oldu – Ona tam olarak inanmayabilirim”

Onun kitabı bir günde çevrimiçinde 200 kopya civarında satıyor ve yanız başına Kasımda etkileyici bir 8000 satış topladı. O, “ Her şey , kitabınızın ne kadar iyi yapıldığı hakkındadır, Kindle’ın ön sayfasında sadece 9 kitap vardır ve benimki onlardan biri oldu” diyor. “Eski günlerin yayımcıları, bu çeşit reklam için bir servet ödemek zorundaydı, dolayısıyla, o, çok daha demokratik görünür.”

Bununla beraber, herkes, ekitapların büyüyen popüleritesinin iyi haber olduğuna inanmaz. Booker Prize kazanan Graham Swift, dijital yayının, gelecekte yazarların geçimini sağlamayı tehdit edebileceğine inanıyor, çünkü onlara oldukça az ücret ödeniyor. O, son zamanlarda BBC’ye konuşarak, “ Bazı potansiyel yazarlar, onu, bir yaşam yapamayabileceklerini görecektir, onlar vazgeçecek ve dünya onların yazmış olacakları kitaplardan daha fakir olacaktır” dedi.

Hatch, nereden geldiğini anlıyor. “Eğer siz kendi kitabınızı kendiniz yayınlarsanız nasıl yekpare bir nimet olacağını görebilirim, çünkü bir ekitap için çoğu yazar neredeyse hiçbir şey almaz, çünkü çok az ihtiyat akçesi vardır.”

The Bookseller’ın temsilci editörü Philip Jones; dijital kitaplar, kendi ilk kitaplarını kendi yayınlayan insanlar için verimli bir zemin sağlamasına rağmen, onun ne kadar uzağa gidebilir olduğunu sorgular. “Kendi kitabını kendi yayınlayanlar onu devam ettirmek çok zordur. Devanm etmiş başarıdan hoşlananlar onu elde etmek için inanılmaz bir şekilde çok zor çalışır ve kitaplarını blogcuların ön safına ve twittercıların aklına getirmek için sosyal ağ sitelerinde saatler harcarlar” der.

Fakat o, dijital piyasanın gelişmeye devam edeceğine inanır. “ O, olağanüstüdür, o, bu yılın başlarında tüm yayın yapma piyasasının sent başına iki civarından, sent başına 10 civarına gitti. Son yılbaşı, sadece teknolojiye düşkün okuyucular, Kindle’lar aldılar, fakat şimdi çok daha genelleşmiş okuyucu kitlesi vardır”

O, “Bu, yayımcının rolünü ve onların yazarlarla ilişkisini sorgulamaya getirdi. Değişen şey, yayımcıların, alıştıkları gibi böyle büyük ilerlemeleri sunmuyor, ve onun yerine yazarlar, daha iyi telif ücreti elde ediyorBu yüzden, bildiğimiz gibi kitaplar tehlike altında mı? Kitaplara sahip olmak isteyen insanlar daima olacaktır, onlar şüphesiz moda dışına çıkmayacaktır, onlar ölmüyor, onlar, birçok yolla, ekitap piyasası yüzünden gelişiyor” der.

*İngilizce Öğretmeni Y.Müh. Naim Uygun tarafından İngilizce’den çevrilmiştir.
http://users5.nofeehost.com/uygunenglish
dersogren@gmail.com

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

four × five =